گزارشی از «پامپ» والکس؛ خلاقیت، جسارت و یک میلیون کاربر

در روزگاری که رقابت در حوزه تبلیغات و جذب مخاطب بسیار تنگاتنگ شده، برندهایی ماندگار می‌شوند که مسیر متفاوتی را انتخاب کنند؛ مسیری که نه‌تنها اصول کلاسیک تبلیغات را دنبال کند، بلکه بر اساس شناخت عمیق مخاطب و خلق تجربه‌ای نو باشد. کمپین «پامپ» از والکس از همین جنس بود؛ جسور، خلاق، غیرمنتظره و با تاثیرگذاری بالا.

این گزارش، از پامپ و تیم‌هایی که درگیر این کمپین بودند می‌گوید؛ در این مسیر با مسعود باقری، مدیر ارشد اجرایی والکس هم گپی زدیم تا از مراحل شکل‌گیری تا اجرا، چالش‌ها، دستاوردها و آینده این کمپین و والکس برایمان بگوید.

ایده‌ی اولیه شکل گرفت؛ متفاوت و تازه

تیم والکس مدتی بود که به‌دنبال ایده‌ای متفاوت بود؛ به چند ایده‌ی مختلف هم رسیده‌ بودند و حتی درحال آماده‌سازی اجرای آن‌ها بودند، اما جنگ ۱۲ روزه باعث شد همه‌چیز متوقف شود.

مسعود باقری می‌گوید: «بعد از آن ۱۲ روز، می‌دانستیم که اگر بخواهیم کمپینی اجرا کنیم باید با جسارت بیش‌تری عمل کنیم و ریسک‌پذیری خودمان را بالاتر ببریم. در یک فرآیند فشرده ۳ روزه، ایده‌ها را از نو طراحی کردیم و مسیر تازه‌ای ساختیم. هدف ما یک تبلیغ ساده نبود؛ بلکه می‌خواستیم انرژی و هیجان را به جامعه کریپتو بازگردانیم.

جسارتی که نمی‌توان نادیده گرفت

«پامپ» والکس، اتفاقی بود که نظیر آن تابه‌حال در کمپین‌های ایرانی دیده نشده و راه‌اندازی چنین برنامه عظیم و متفاوتی، جسارت زیادی می‌خواهد.

کریپتو، ذات متفاوت و جسوری دارد و والکس به‌خوبی توانست با برداشتن یک پروژه جسورانه، هویت برندی که ساخته است را بیش از پیش به مخاطب بشناساند. 

باقری در این‌باره افزود: «از ابتدا قرار گذاشتیم که فراتر از کلیشه‌ها حرکت کنیم و پامپ بشود یک حرکت شجاعانه. حرکتی که مخاطب با دیدنش به ذات برند والکس پی ببرد و ما را آن‌طور که هستیم بشناسد.»

تیم‌ها با اختلاف‌ نظر، اما درکنار هم

از بچه‌های والکس شنیدیم که در ابتدا بسیاری از آن‌ها مخالف راه‌اندازی چنین مدلی بودند؛ چرا که هیچ نمونه مشابهی وجود نداشت و نمی‌شد پیش‌بینی کرد که چنین مدلی موفق می‌شود یا نه. برنامه‌ای که در ظاهر ارتباطی با جهان ارز دیجیتال نداشت و فضای کمدی داشت ریسک بالایی داشت.

اما درنهایت تمام تیم‌ها با اختلاف نظرهایی که داشتند، سکان را به دست مدیران ارشد سپردند و هر تیم تخصص خود را به بهترین نحو برای جواب دادن پامپ به‌کار گرفت!

تیم‌هایی که باهم یکی شدند و فرای نظر شخصی، برای والکس تلاش کردند و نتیجه‌ای به‌یاد ماندنی قدم زدند. یک بالانس عالی از مدیرانی که رهبری می‌کنند و تیمی که همراهی را بلد است.

تیم محصول، مارکتینگ، پشتیبانی و کمپین، با تلاش بی‌وقفه یک ایده را تبدیل به کمپینی موفق کردند؛ کمپینی که ۱ میلیون کاربر جدید به والکس اضافه کرد.

اولین بازخوردها، نشانی از موفقیتی بزرگ

مسعود باقری می‌گوید: «از ابتدا به این مسیر اعتقاد داشتم؛ از طرفی دیگر تیمی که پشتوانه‌ام بود و انرژی زیادی داشت، جرات زیادی برای ادامه مسیر به من می‌داد. از همراهی و حضور بی‌دریغ امیرحسین قیاسی هم ممنونم. امیرحسین با هیجانی که برای پیاده‌سازی این مسیر داشت، ما را هم ترغیب به ممکن ساختن غیرممکن‌ها می‌کرد.»

باقری می‌گوید که فشار کمپین آن‌قدر سنگین بود که شب‌هایی از استرس نمی‌توانستم بخوابم اما با اولین بازخوردهای مردم متوجه شدیم اتفاق بزرگی که به‌دنبال آن بودیم درحال شکل گرفتن است و تصمیم ما، تصمیم درستی بوده است.

قرعه‌کشی میلیاردی، ۸ شب و هزاران برنده

والکس اعلام کرد که در ۸ شب، بیش‌تر از ۸ میلیارد تومان به برندگان پامپ جایزه می‌دهد!

وقتی اسم قرعه‌کشی و جایزه به میان می‌آید، یکی از سخت‌ترین کارها طراحی مدلی است که سالم، شفاف و قابل اعتماد باشد. والکس در مواجهه با این چالش، مدلی را طراحی کرد که خود کاربران هم با آن تعامل داشته باشند، به‌طوری که هیچ ابهامی باقی نماند.

از طرف دیگر این مدل به نوعی طراحی شد که تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان طعم برد را بچشند؛ ترکیبی از قرعه‌کشی و «ایردراپ». 

برای شفافیت بیش‌تر، قرعه‌کشی هر ۸ شب به‌صورت کاملا زنده برگزار و پخش شد و کودکان قرعه‌کشی کردند! الگویی قابل اعتماد و متفاوت برای کاربران.

«پامپ»، کمپینی که پُر ستاره شد

پخش زنده‌ی شبانه‌ی برنامه «پامپ» با اجرای امیرحسین قیاسی و حضور چهره‌های شناخته‌شده‌ای چون جناب خان، سام درخشانی، سیاوش صفاریان‌پور، امیرمهدی ژوله، علی اوجی، بشرا التجا، کامران تفتی، هانیه غلامی، مهیار حسن، مرتضی شجاعی، زینب کیشانی، ساره رشیدی، سهیل نیک‌زاد، سینا ساعی، سهیل علوی، امین آرامش و بسیاری دیگر، وجه فرهنگی و سرگرمی این رویداد را به اوج رساند. برنامه پامپ، شب‌به‌شب از پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام، یوتیوب و آپارات پخش می‌شد و بازدیدهای میلیونی به‌همراه داشت.

مسعود باقری درباره‌ی لزوم حضور این چهره‌ها می‌گوید:  «حضور چهره‌هایی مانند امیرحسین قیاسی، سام درخشانی، ژوله و سینا ساعی صرفاً برای سرگرمی نبود؛ بلکه این پیام را به کاربران منتقل می‌کرد که:

افرادی که خود دارای اعتبار و محبوبیت هستند، تصمیم گرفته‌اند در کنار والکس باشند.

این یعنی ما به محصول خود اعتماد داریم، به خدمات خود اطمینان داریم و می‌توانیم با افتخار بگوییم: این والکس است؛ بهترین محصولی که می‌توانیم به شما ارائه دهیم و ما پای اعتماد شما ایستاده‌ایم.»

پایانی برای آغاز آینده

پایان کمپین «پامپ»، نه یک نقطه‌توقف، بلکه آغازی است برای مسیرهای تازه‌ای در تجربه‌سازی دیجیتال. والکس در این رویداد نشان داد که یک صرافی رمزارز می‌تواند فراتر از نقش کلاسیک خود ظاهر شود و به یک برند فرهنگی-فناورانه تبدیل شود که تجربه‌ی سرمایه‌گذاری را از حالت سرد و عددی، به تجربه‌ای انسانی، ملموس و هیجان‌انگیز ارتقا می‌دهد.

با اجرای «پامپ»، والکس ثابت کرد که ترکیب خلاقیت، تکنولوژی و شناخت دقیق از رفتار مخاطب، می‌تواند حتی در فضایی مثل بازار مالی، بستری برای شکل‌گیری یک رویداد اجتماعی فراگیر بسازد؛ رویدادی که نه‌فقط در نمودارها، که در حافظه‌ی جمعی کاربران هم اثر می‌گذارد.

این کمپین به پایان رسید، اما راهی را باز کرد که والکس حالا با اعتمادبه‌نفس بیشتری در آن قدم می‌گذارد؛ مسیری که در آن، نوآوری تنها انتخاب نیست؛ امضای برند است.