هر کیلومتر تردد خودرویی اصفهان، ۴ دلار هزینه پنهان برای شهروندان

اصفهان- رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پروژه‌های هوشمند می‌توانند هزینه‌های بالای حمل‌ونقل شهری را کاهش دهند و خدمات را در محل زندگی شهروندان ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل قربانی صبح شنبه در هفتاد و یکمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» که با محوریت بهره‌برداری از پروژه‌های هوشمندسازی شهرداری اصفهان با حضور مدیران شهری و اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان اینکه اقدامات اخیر شهرداری اصفهان در حوزه هوشمندسازی نشان از پیشرفتی درخور در محتوای مدیریتی و نیز در کالبد و ساختار اجرایی شهر دارد، اظهار کرد: امروز شاهد بهره‌برداری از پروژه‌هایی هستیم که فراتر از یک افتتاح فیزیکی، نشان‌دهنده تغییر رویکرد در نگاه به توسعه شهری بر پایه فناوری است.

وی افزود: حضور هفت نفر از اعضای شورای شهر در این مراسم، نه از سر تشریفات، بلکه به دلیل اهمیت ویژه موضوع هوشمندسازی در نگاه مدیریت شهری است. این امر خود گواهی بر جایگاه این حوزه در اولویت‌های شورای اسلامی شهر اصفهان است.

قربانی با اشاره به اظهارات یکی از مسئولان ارشد کشور مبنی بر اینکه «جنگ ۱۲ روزه اخیر در منطقه، ما را ۵۰ سال به جلو پرتاب کرد»، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از تحولات آن دوره، به‌واسطه ماشین‌ها و فناوری‌های نوین رخ داد نه انسان‌ها؛ و این موضوع به ما یادآوری کرد که اگر در این عرصه دچار آسیب شویم، دقیقاً در همان جاست که از تکنولوژی غفلت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما در این جنگ پیروز بودیم، اما آسیب‌هایی نیز متحمل شدیم. آسیب‌هایی که بیشتر از ناحیه بی‌توجهی به ظرفیت‌های فناورانه بود. پس امروز باید هوشمندسازی را نه یک پروژه عمرانی، بلکه یکی از مظاهر قدرت ملی بدانیم.

عضو شورای شهر اصفهان با تقدیر از رویکرد علمی شهردار اصفهان و نیز همراهی اعضای شورای اسلامی شهر، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی میز هوشمندسازی در ابتدای این دوره مدیریت شهری، بیانگر عزم جدی برای پیشبرد این حوزه بوده است. نگاه ما به فناوری در اصفهان یک نگاه ویترینی نیست، بلکه تلاشی است برای تحقق شهر هوشمند واقعی، با هدف تسهیل زندگی مردم و کاهش هزینه‌های عمومی.

قربانی به برخی اقدامات گذشته در این زمینه اشاره و تأکید کرد: نخستین اقدامات شهر هوشمند در اصفهان، هرچند همراه با چالش بود، اما مسیری را گشود که امروز به بهره‌برداری از پروژه‌هایی با کیفیت و دامنه‌ای وسیع رسیده است. واقعیت این است که وضعیت کنونی مدیریت شهری در حوزه هوشمندسازی، با وجود فاصله با نقطه مطلوب، در مقایسه با بسیاری از کلان‌شهرها، پیشرو و الگوپذیر است.

وی با یادآوری بخشی از تحولات زیرساختی شهر در دهه‌های گذشته، گفت: پروژه‌هایی نظیر تونل شهید افتخاری در حوزه عمرانی، زمانی نماد توسعه تلقی می‌شدند، اما امروز افق نگاه توسعه‌محور شهروندان تغییر کرده است. مطالبه مردم حالا معطوف به کیفیت خدمات، بهره‌وری منابع، و تسهیل زندگی در سایه فناوری است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با استناد به برخی آمارهای پژوهشی، گفت: هر کیلومتر جابه‌جایی خودرو درون‌شهری، حدود چهار دلار هزینه به شهر تحمیل می‌کند. در حالی که خدمات هوشمند می‌توانند بدون ایجاد ترافیک، آلودگی، یا فشار بر منابع، همان خدمات را در محل زندگی شهروند ارائه دهند. این موضوع صرفاً یک مزیت فناورانه نیست، بلکه به‌معنای صرفه‌جویی در بودجه عمومی و ارتقا کیفیت زندگی است.

قربانی یادآور شد: نباید از کنار این تحولات به‌سادگی عبور کنیم. اگر نتوانیم مطالبات مردم را در مسیر درست هدایت کنیم، فرصت توسعه پایدار را از دست خواهیم داد. امروز، یکی از مسئولیت‌های اصلی ما، سوق دادن مطالبه‌گری شهروندان به سوی موضوعات اصیل و راهبردی، همچون فناوری‌های نوین و خدمات هوشمند است.

وی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی اکنون بخش اصلی قدرت ملی کشورها را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: پیش‌تر گفته می‌شد هر کشوری که در حوزه فناوری اطلاعات (IT)، فناوری نانو (NT) و ارتباطات (ICT) توانمند باشد، قدرتی تأثیرگذار خواهد بود. امروز این سخن بیش از هر زمان دیگری مصداق دارد.

قربانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، هنوز فاصله معناداری با کشورهای پیشرو دارد، افزود: با نگاه خوشبینانه، می‌توان گفت فاصله ما در برخی حوزه‌های کلیدی فناوری، به‌ویژه در هوش مصنوعی، چیزی بین هفت تا هشت سال با کشورهای پیشرو جهان است. این فاصله، با برنامه‌ریزی دقیق و نگاه به آینده قابل جبران است، اما مستلزم عزم و مشارکت ملی در سطوح مختلف مدیریتی، دانشگاهی و اجرایی است.

وی در پایان تصریح کرد: امروز موضوعاتی که پیش‌تر در سطح آرزوهای توسعه‌ای شهر تلقی می‌شد، در حال تحقق است. شهرداری اصفهان به همراه شورای اسلامی شهر، با تمرکز بر رویکرد هوشمندانه، می‌کوشد الگویی از مدیریت آینده‌نگر شهری ارائه دهد؛ الگویی که نه‌تنها با مسائل روز پاسخ می‌دهد، بلکه چشم‌اندازی برای دهه‌های پیش رو ترسیم می‌کند