فروش اجباری مکمل در پمپ بنزین ها

گاهی کافی است که سرت را برگردانی تا نازل بنزین را بگذاری سر جایش، اینطوری حداقل ۳۰۰هزار تومان رفته داخل باک بنزینت و باید پولش را بدهی، چون اکتان رفته در باک را نمی‌شود بازگرداند.

سررشته ماجرای ارائه عرضه جبری مکمل‌های بی‌نام و نشان در پمپ بنزین‌ها به سال‌ها پیش برمی‌گردد که مافیای دلالی مکمل‌های سوخت با متوسل شدن به دلایلی درست یا غلط مانند آلاینده بودن سوخت‌های بنزینی و نیاز بی‌چون و چرای خودروهای انژکتوری به مکمل‌ها،عرضه این مواد را در پمپ‌بنزین‌ها رواج دادند و گرچه انجمن صنفی کارفرمایان جایگاه‌داران سوخت و مسئولان وزارت نفت آن را ممنوع اعلام کرده‌اند اما این داستان در بعضی جایگاه‌های سوخت ادامه دارد.

   رسم کاسبی

کارگر جوان جایگاه سوخت منتظر نمی‌ماند دلبری این بطری‌های بی‌نام‌ونشان، راننده‌ها را به استفاده از آنها مجاب کند و میان صف عریض و طویل راننده‌هایی که در انتظار نوبت‌شان ایستاده‌اند، چشم می‌چرخاند تا مشتریانش را سوا کند. نخستین راننده‌ای هم که سراغش می‌رود، راننده جوان پژوپارس سفیدرنگ کارکرده‌ای است که بعد از انتظاری طولانی به اول صف عریض و طویل سوخت گیری رسیده است. چم و خم کاسبی‌اش را هم می‌داند و درحالی‌که راننده بی‌حوصله را برای رسیدگی نکردن به ‌خودروی انژکتوری‌اش ملامت می‌کند، تا او با نازل سوخت برگردد، مایع‌اکتان یکی از قوطی‌ها را به باک گشاده و در انتظار بنزین خودرو سرازیر می‌کند. راننده متعجب که هنوز از دلیل دست و دل بازی او سردر نیاورده انگار با دلیل و برهان آقای جایگاه‌دار مجاب می‌شود: «آقا برایت اکتان افزای وارداتی ریختم، جنس اصل… شماها که نمی‌دانید، اکتان بنزینی که در پمپ بنزین‌ها توزیع می‌شود، به ۷۰تا نمی‌رسد، با این اکتان موتور ماشینت نمی‌تواند نفس بکشد. برایت مکمل ریختم که اکتان بنزین ماشینت را بالانس کند…» منتظر هم نمی‌ماند که راننده پژوسوار از شوک مبلغ صورت‌حسابش درآید و برایش توضیح می‌دهد: «جنس وارداتی را نصف قیمت حساب کردم که مشتری بشی…۵۷۰هزار تومان ناقابل.»

 به جای بنزین سوپر

مشتری بعدی آقای جایگاه‌دار باز هم از میان راننده‌هایی است که خودروی انژکتوری سوار می‌شود، اما پیش از آنکه مایع انژکتورشور از حلقوم باک خالی سمند کارکرده پایین برود، صدای اعتراض صاحب خودرو بلند می‌شود: «من کی گفتم مکمل بریزی؟من تازه ماشین را سرویس برده‌ام.» جایگاه‌دار حق به جانب و دلخور در اسپری انژکتورشور را می‌بندد و می‌گوید: «حتما یک میلیون هم پول شست‌وشوی موتور داده‌ای؟… ولی هیچ کاری برایت نکرده‌اند، اگر موتور ماشینت جرم نداشت اینقدر ریپ نمی‌زد… حالا که من برایت مکمل ریختم ببین چطور موتور نفس می‌کشد. بنزین کیفیت ندارد که این بلا سر موتور می‌آید. بنزین سوپر هم که کیمیا شده و توی هیچ پمپ بنزینی پیدا نمی‌شود…» فیش هزینه‌ها و اضافه شدن مبلغ ۱۱۰هزار تومان به این فیش دوباره غیظ مشتری را بالا می‌آورد، ولی جایگاه‌دار بطری خالی انژکتورشور را وارونه روی کاپوت خودروی سمند می‌گذارد و می‌گوید: «ببین تا قطره آخر را توی باک ماشینت ریختم. می‌خوای پولش رو ندی؟!…» 

تخلفات را گزارش دهید

ادعای بعضی از جایگاه‌داران سوخت در مورد پایین بودن اکتان بنزین مصرفی در ایران در شرایطی مطرح می‌شود که مسئولان شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی این موضوع را تکذیب کرده و توضیح داده‌اند: «بنزین تولیدی که در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود، سوخت کاملی است و همه موارد ازجمله بالا بودن اکتان، فشار بخار مطلوب و جلوگیری از ایجاد صمغ در خودرو در آن پیش‌ بینی شده است. مکمل‌های بنزین نه‌تنها کمکی به افزایش به‌سوزی یا اکتان‌افزایی نمی‌کنند، بلکه به موتور خودرو خسارت می‌زنند و مشکلاتی را برای آنها به‌وجود می‌آورند.»  انجمن صنفی کارفرمایان جایگاه‌داران سوخت هم عرضه و فروش اجباری مکمل سوخت توسط کارگران یا مالکان جایگاه‌های سوخت را غیرقانونی دانسته‌اند و شماره تلفن ۰۹۶۲۷را به‌عنوان سامانه تلفنی اطلاع‌رسانی تخلفات پمپ بنزین‌ها اعلام کرده‌اند.