تبریز- مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تشریح برنامههای هفته معلم، از انتخاب معلمان نمونه و توسعه فضاهای آموزشی در این هفته خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار صادقی عصر روز سهشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه تقویت جایگاه اجتماعی معلمان در اولویت برنامههای آموزش و پرورش استان قرار دارد، گفت: بیش از ۱۴ هزار نفر از فرهنگیان واجد شرایط در فرآیند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند که در نهایت، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در سطح مدرسه، ۱۳۲ نفر در سطح منطقه و پنج نفر در سطح استانی برگزیده شدند.
وی افزود: در بخش انتخاب عوامل کیفیتبخشی نیز، از میان ۵۱۴۴ نفر حائز شرایط، ۱۴۶ نفر در سطح منطقه و پنج نفر در سطح استان به عنوان برگزیده معرفی شدند. همچنین چهار معلم نمونه از مدارس غیردولتی انتخاب شدند.
صادقی با اشاره به برنامههای متنوع هفته معلم مانند برگزاری زنگ سپاس، شب شعر، مسابقات فرهنگی و ورزشی و تکریم شهدای فرهنگی، خاطرنشان کرد: هدف این برنامهها، ارتقای فرهنگ قدردانی از معلم و ترویج ارزشهای تربیتی است.
وی “شنبههای نظارتی” را یکی دیگر از محورهای نظارتی اداره کل عنوان کرد و گفت: بازدیدهای هفتگی از مدارس برای بررسی عملکرد آموزشی و پرورشی ادامه دارد. با این حال، تراکم بالای برخی مدارس مشهور غیردولتی و اصرار اولیا برای ثبتنام فرزندان، چالشهایی را ایجاد کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: دریافت کمکهای مردمی در مدارس اجباری نیست و هیچ مدیری اجازه اجبار در این زمینه را ندارد. البته کمک داوطلبانه اولیا برای ارتقای کیفیت مدارس امری پسندیده است.
صادقی با بیان اینکه مدارس دولتی در امتحانات نهایی عملکرد بهتری نسبت به غیردولتی دارند، بر ضرورت تقویت کیفیت آموزش در مدارس غیرانتفاعی تاکید کرد و گفت: این مدارس بخشی از بار آموزشی را بر دوش گرفتهاند و باید حمایت شوند.
وی به نهضت توسعه فضاهای آموزشی در استان نیز پرداخت و افزود: فاز نخست این طرح شامل ۲۳۱ پروژه با بیش از هزار کلاس است که تا پایان سال با همراهی مردم و دولت به بهرهبرداری میرسد.
وی یکی از دغدغههای مهم آموزش و پرورش را ترک تحصیل دانست و افزود: در سال گذشته با شناسایی و جذب دانشآموزان بازمانده، پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در استان به ۹۹.۴ درصد رسید. برخی از دانشآموزان به دلایلی چون بیماری، فقر، مهاجرت یا نداشتن مدارک شناسایی، از تحصیل بازمانده بودند که بسیاری از آنها دوباره به کلاس درس بازگشتند.
صادقی با اشاره به آسیبهای فضای مجازی، خانوادهها را به کنترل بیشتر بر رفتار فرزندان در این فضا فراخواند و گفت: استفاده بیرویه از تلفن همراه، روند یادگیری را مختل میکند. مدارس با این موضوع مقابله میکنند اما گاهی با مقاومت والدین مواجه میشوند.
وی همچنین با اشاره به سیاست دولت در خصوص آموزش زبان مادری، از احتمال تدریس زبان ترکی در آینده در کنار زبانهای خارجی در مدارس خبر داد و تأکید کرد: فراهمسازی زیرساختها و تربیت معلمان متخصص برای این امر ضروری است.
در پایان، صادقی با تأکید بر سه اصل تعهد، تحول و تنوع در نظام تعلیم و تربیت، افزود: هدف ما تربیت شهروندانی آگاه، مسئول و کارآمد است و برای تحقق این هدف، به استقلال آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت آن
پایبندیم.
وزارت کشور هشدار داد: هر کس تعداد خارج از عرف نان بخرد را شناسایی میکنیم.
فروش اقساطی خودرو بعد از ۱۰ سال، میتواند آخرین شانس ایرانخودرو و سایپا برای داغکردن تنور طرحهای پیشفروش باشد.
جنگ فقط در جغرافیا اتفاق نمیافتد، گاهی مرزها را رد میکند و مستقیماً به بازار، معیشت و اعتماد عمومی حمله میکند. در چنین لحظاتی، اصلاحات دیگر انتخاب نیست، ضرورت است. اما چه اصلاحاتی؟ و با چه بهایی؟
یک کارشناس آموزشی میگوید: بسیاری از خانوادهها که تا پیش از تعیین شهریه جدید مدارس غیرانتفاعی، فرزند خود را در این مدارس ثبتنام میکردند تا در یک شرایط بهتر آموزشی درس بخوانند، هماکنون دیگر از پس این شهریه برنمیآیند و تنها گزینهشان بازگشت به سمت مدارس دولتی بوده است. البته اگر مدارس دولتی کشش این دانشآموزان را داشت، ما با گسترش مدارس غیرانتفاعی مواجه نبودیم.
Δ