فروش اقساطی خودرو بعد از ۱۰ سال، میتواند آخرین شانس ایرانخودرو و سایپا برای داغکردن تنور طرحهای پیشفروش باشد.
حدود ۹۵ درصد حجم مشتریان ایرانخودرو برای شرکت در قرعهکشی آب رفته و از جمعیت تقریبا ۱۰ میلیونی حاضر در لاتاریهای سال ۱۴۰۱ حالا فقط حدود نیممیلیون نفر باقی مانده است. کارشناسان حوزه خودرو دلیل استقبال سرد مردم از طرحهای فروش اخیر را علاوه بر تفاوت ناچیز قیمت کارخانه و بازار، بالارفتن غیرمنطقی ارقام موجود در کارخانه میدانند. خود خودروسازان اما مثل همیشه مشکل را قیمتگذاری دستوری میدانند و بههمین خاطر شکواییهای از دولت، وزارت صمت، وزارت صنعت، شورای رقابت و سازمان حمایت تنظیم کردند.
افزایش قیمت خودرو در کارخانه که بعد جنگ ۱۲ روزه سروشکل رسمی گرفت، تفاوت نرخ محصولات ایرانخودرو و سایپا در کارخانه و بازار را به حداقل رساند.
معمولا ظرف چند هفته از آپدیت قیمت محصولات داخلی در کارخانه، بلافاصله شاهد بالارفتن ارقام پیشنهادی فروشندهها در بازار آزاد هستیم. ایندفعه اما جو جدیدی در بازار بهچشم میخورد و خبری از افزایش پیدرپی قیمتها نیست.
پژو ۲۰۷ یکی از محبوبترین خودروهای داخلی است. طوریکه همزمان با برگزاری آخرین مرحله پیشفروش ایرانخودرو، حدود ۴۵ درصد یعنی تقریبا نیمی از شرکتکنندههای حاضر در طرح روی تیپهای مختلف ۲۰۷ دست گذاشتند.
اختلاف قیمت پژو ۲۰۷ دستی با موتور TU3 در کارخانه و بازار درحال حاضر کمتر از ۲۰ میلیون تومان است. ایرانخودرو، قیمت پژو ۲۰۷ با موتور TU3 را ۷۲۳ میلیون تومان تعیین کرده و همزمان در بازار آزاد حاضر به فروش این مدل با قیمتی نزدیک ۷۴۰ میلیون تومان هستند.
تارا اتوماتیک تیپ V4 که یکی از مدلهای میلیاردی در بازار آزاد است، حولوحوش یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون خریدوفروش میشود. خود ایرانخودرو برای تارا اتوماتیک تیپ V4 یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون تومان طلب میکند.
یا مثلا کوییک GXL دندهای که در کارخانه و بازار آزاد به ترتیب ۵۰۵ و ۵۲۰ میلیون قیمت دارد. تفاوت ناچیز قیمت خودرو در کارخانه و بازار یکی از دلایل دلسردی برای شرکت در طرح فروش خودروسازان است.
پیشفروش ایرانخودرو تیر امسال فقط با حضور تقریبا ۵۰۰ هزار شرکتکننده بهپایان رسید. از کلمه به این خاطر فقط استفاده کردیم که ظرف حدود سه سال جمعیت حاضر در طرح فروش ایرانخودرو قریب ۹۵ درصد تقلیل پیدا کرده است.
اواسط ۱۴۰۱ یعنی قریب سه سال قبل، تعداد شرکتهای حاضر در لاتاری ایرانخودرو به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسید و الان فقط نیممیلیون نفر حوصله شرکت در قرعهکشی و پشتسر گذاشتن مراحل خرید خودرو از کارخانه را دارند.
کاهش جمعیت شرکتکننده در پیشفروش محصولات داخلی میتواند دلایل زیادی داشته باشد. کارشناسان بازار خودرو، یکی از عوامل را تفاوت ناچیز قیمت خودرو در کارخانه و بازار میدانند اما خود ارقام تعیین شده برای محصولات داخلی هم میتواند دلیل دیگری باشد. تصور کنید شاهینی که تا دو سال قبل در کارخانه با قیمت ۳۴۵ میلیون تومان دست مصرفکننده میرسید، الان کمی بیش از ۶۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.
خرید ارزانترین سواری بازار از کارخانه حدود نیم میلیارد آب میخورد و امثال دنا پلاس آپشنال و تارا V4 با ارقام میلیاردی روانه بازار میشوند.
عرضه خودروهای وارداتی کماکان با همان دستفرمان قبلی ادامه دارد؛ قطرهچکانی. با این حال تفاوت غیرقابل انکار فروش خودروهای وارداتی در ۱۴۰۴، تنگ شدن عرصه برای محصولات داخلی است.
تعرفه واردات خودرو با حجم موتور تا هزار و ۵۰۰ سیسی سال گذشته حتی تا ۹۰ درصد هم میرسید ولی امسال این دسته از مدلها با تعرفه ۴۰ درصد از گمرک خارج میشوند.
اتفاقی که باعث میشود قیمت خودرویی مثل چانگان CS35 پلاس از حولوحوش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۴۴ میلیون تومان تقلیل پیدا کند. همین وضعیت برای خیلی از خودروهای وارداتی امسال وجود دارد و نتیجه کار، بالا رفتن رقابت بخشی از محصولات داخلی و وارداتی معرفی میشود.
ایرانخودرو باوجود همه این حرفها ایراد را جای دیگری میبیند. آنها ادعای تکراری سالهای اخیر را یکبار دیگر مطرح کردند و اعتقاد دارند، مشکل از قیمتگذاری دستوری است. شاید بههمین خاطر در اقدامی بیسابقه شکواییهای از دولت، وزارت صمت، وزارت صنعت، شورای رقابت و سازمان حمایت تنظیم کردند و خواستار جبران تفاوت قیمتهای فعلی و هزینه تمامشده خودروهای تولیدی هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
وزارت کشور هشدار داد: هر کس تعداد خارج از عرف نان بخرد را شناسایی میکنیم.
جنگ فقط در جغرافیا اتفاق نمیافتد، گاهی مرزها را رد میکند و مستقیماً به بازار، معیشت و اعتماد عمومی حمله میکند. در چنین لحظاتی، اصلاحات دیگر انتخاب نیست، ضرورت است. اما چه اصلاحاتی؟ و با چه بهایی؟
یک کارشناس آموزشی میگوید: بسیاری از خانوادهها که تا پیش از تعیین شهریه جدید مدارس غیرانتفاعی، فرزند خود را در این مدارس ثبتنام میکردند تا در یک شرایط بهتر آموزشی درس بخوانند، هماکنون دیگر از پس این شهریه برنمیآیند و تنها گزینهشان بازگشت به سمت مدارس دولتی بوده است. البته اگر مدارس دولتی کشش این دانشآموزان را داشت، ما با گسترش مدارس غیرانتفاعی مواجه نبودیم.
در حالی که هنوز صدای غرش حملات موشکی ایران در گوش صهیونیستها طنینانداز است، روز گذشته یک پلنگ ایرانی با دریدن یک صهیونیست در قلب قدس، صدر اخبار رسانههای عبری را از آنِ خود کرد.
Δ