این چرخبال توانست در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۰۶ در طرح “هلیکوپتر سبک کاربردی (LUH) ” وابسته به ارتش آمریکا عنوان بهترین چرخبال نظامی را از آن خود کند.
«یوروکوپتر UH-72 لاکوتا» نام یک چرخبال دو موتوره است که یک بال چرخشی اصلی با چهار پره را شامل میشود. این چرخبال در اصل مدل نظامی «یوروکوپتر EC145» است که در گروه شرکتهای ایرباس تولید شد و در ابتدا با نام UH-145 شناخته میشد. این چرخبال توانست در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۰۶ در طرح “هلیکوپتر سبک کاربردی (LUH) ” وابسته به ارتش آمریکا عنوان بهترین چرخبال نظامی را از آن خود کند.
در اکتبر ۲۰۰۶ شرکت سازنده UH-72 قراردادی را با ارتش آمریکا منعقد کرد تا ۳۴۵ دستگاه از این چرخبال را به تولید برساند و این پرنده نظامی جایگزین هلیکوپترهای UH-1H/V و OH-58A/C شود که تا آن زمان توسط نیروی زمینی و ارتش آمریکا مورد استفاده قرار میگرفتند.
یوروکوپتر UH-72 در خانواده چرخبالهای سبک طبقهبندی میشود و در فرآیند طراحی و تولید میتوان آن را یک چرخبال چندملیتی معرفی کرد. طراحی این چرخبال را دو شرکت «یوروکوپتر» و «ایرباس هلیکوپترز» برعهده داشتند و تولید آن در شرکتهای «امریکن یوروکوپتر» و «ایرباس هلیکوپترز» انجام شد.
چرخبال UH-72 نخستین پرواز خود را در سال ۲۰۰۶ میلادی انجام داد و از سال ۲۰۰۷ تاکنون در عملیاتهای نظامی ارتش آمریکا به صورت فعال مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا نیروی زمینی ارتش آمریکا از این چرخبال به صورت اختصاصی استفاده میکرد و پس از گذشت مدتی نیروی دریایی آمریکا نیز به آن مجهز شد.
چرخبال «آرمد اسکات ۶۵۴» که با نام EC654 هم شناخته میشود مدل ویژه UH-72 مجهز به سلاحهای نظامی است از سال ۲۰۰۹ به بعد در عملیاتهای مختلف برای مقابله با دشمن به پرواز درآمد. مدل دیگری از این چرخبال با نام UH-72A در نیروی هوایی ارتش آمریکا مورد استفاده قرار میگیرد که محیطهای باز و عملیاتهای آسان هوایی از آن استفاده میشود. در بسیاری از موارد این چرخبال برای نیروی هوایی آمریکا وظیفه حمل افراد و وسایل را برعهده دارد.
مدلهای اصلی این چرخبال که هماکنون به صورت فعال در ارتش آمریکا مورد استفاده قرار میگیرند را میتوان به قرار زیر معرفی کرد:
بر اساس تبصره (۲) ماده (۳) قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری، کارمندانی که به ۳۰ سال خدمت تماموقت رسیدهاند و کسورات بازنشستگی ایام رسمی و غیررسمی خود را بهطور کامل پرداخت کردهاند، از زمان تکمیل سی سال خدمت، مشمول مزایای جدیدی در فیش حقوقی خود خواهند شد.
درحالی که تازه به میانه بهار رسیدیم، قطعیهای برق در برخی شهرستانها به ۴ ساعت در روز و حتی بیشتر هم رسیده و بهنظر میرسد هیچ برنامه مشخصی در خصوص اعمال خاموشیها وجود ندارد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از «ضرر حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلاری در حادثه انفجار بندر شهید رجایی به بازرگانان خبر داد و گفت: دلیل این خسارت کلان این بود که ابزار دقیق برای ترخیص و ورود و خروج کالا به کار گرفته نشده و فاجعهای این چنین شکل گرفت. چه معنی دارد که ۱۳۰ هزار کانتینر دپو شود.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۶۲ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران قابل قبول است.
Δ