گفتگویی کوتاه با ابراهیم ناصری نمایشنامه نویس و شاعر درباره‌ی نمایش دختر آفتاب به کارگردانی گودرز ظاهری

پیام رسان روز:  گفتگو از: روزبه نظری   نمایش آئینی عاشورایی دختر آفتاب حضرت رقیه (س) که این روزها در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه رفته است با استقبال خوب مردم همراه بوده است. روزبه نظری عکاس و بازیگر تئاتر گفتگویی کوتاه با ابراهیم ناصری نمایشنامه نویس و شاعر در رابطه با […]

پیام رسان روز: 

گفتگو از: روزبه نظری

 

نمایش آئینی عاشورایی دختر آفتاب حضرت رقیه (س) که این روزها در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه رفته است با استقبال خوب مردم همراه بوده است. روزبه نظری عکاس و بازیگر تئاتر گفتگویی کوتاه با ابراهیم ناصری نمایشنامه نویس و شاعر در رابطه با این نمایش انجام داده است که می خوانید.

پیام رسان روز: 

گفتگو از: روزبه نظری

درباره نمایش و درام و نوع آئینی آن اشاره ای بفرمایید ؟نمایش درام نوعی نمایش است که تمرکز آن بر خلق موقعیت‌ها یا داستان‌هایی است که احساسات مختلفی از جمله غم، شادی، یا هیجان را در مخاطب برمی‌انگیزد و جذابیت نمایشی برای او ایجاد می‌کند، و به جنبه‌های نمایشی یک موقعیت یا داستان اشاره دارد.
در فرهنگ خودمان هم که آئین سووشون را داریم اما مصریان در این زمینه حتا پیش از یونانیان پیشرو هستند.
مهمترین آیین مصریان به دلیل اعتقاد آن ها به جهان پس از مرگ، درباره مرگ و رستاخیز است و مهمترین آیین آن ها، آیین تئاتر در مصر باستان آبیدوس است.
آیین آبیدوس بر این اساس است که بر طبق روایات اساطیری مصریان باستان، “اوزیریس” پسر زمین و آسمان بر اثر حسادت برادرش کشته شد و اندام بدن او قطعه قطعه و در نقاط مختلف مصر مدفون شد. اما خواهر او یعنی “ایزیس” توانست اندام های بدن برادرش را به یاری خدای مومیایی، از نقاط مختلف جمع آوری کند و دوباره زنده کند. اما اوزیریس دیگر توان ماندن بر روی زمین را نداشت، پس از آنکه دوباره بدنش دفن شد، برای اقامت به زیر زمین رفت و در آن جا قاضی ارواح شد. این داستان که معتبرترین داستان در اساطیر مصر است، در حدود ۶ قرن قبل از میلاد با حرکات نمایشی اجرا می شد.»»

در پیش از گفتگو اشاره ای داشتید به پرفورمنس و ارتباط‌اش با این نوع هنر نمایشی و مثال هایی در دختر آفتاب لطفاً بخشی از آن را برای ما بگویید ؟

دختر آفتاب نمایشی پرفورمنس گونه از نوع هنر پسامدرن اما همچنان وفادار به پیام های سنت هست و مشخصأ روی مفهموم مدنظر خود کار می‌کند. مشخصه های همچون استفاده نمادین به درخت ، حرکات دوار و چرخشی نابازیگران که مشخص هست توسط کارگردان ارائه طریق گرفته اند و استفاده موزیکال در انتقال حس و روایت کار را پیش می‌برد.
عموما ما در زمان برخورد به چنین هنری کمتر درباب تکنیکال اثر بحث می‌کنیم به جهت اینکه همگان بر این دیدگاه عموماً هستند که مفهوم قدسی و ایدیولوژیک بیشتر مدنظر بوده اما حقیقتا کارگردانی و کاردانی گودرز ظاهری در پشت این اثر به گونه ای بوده که نمی‌توان کارکردِ نگاه هنری و تئوریک این اثر را نادیده گرفت .»»

شما گفتید به نابازیگر اشاره داشتید  این مسئله در این کار چگونه پیش رفته حداقل از دید شما به عنوان بیننده ؟

همانگونه که اشاره شد ؛پرفورمنس در این اثر به معنای تئوریک خود که بایست نه نمایش بلکه اجرا به معنای حقیقی باشد اتفاق می‌افتد اگر بخواهیم بیشتر توضیح بدهیم در واقع در پرفورمنس بیشتر از نمایش و حس نمایشگری ،بازیگر اجرا می‌کند و خیلی از کنش و واکنش ها حقیقی و تحت تأثیر باورهای بازیگر هستند .اما اگر تفاوت اش را با یک بازیگر حرفه‌ای بخواهیم بگوییم این هست که بازیگر در پرفورمنس با حرکات و نوع جابجایی و بدن‌اش برای انتقال معنا استفاده بهتری دارد .
به نظر شما جای خالی این قسمت آخر را با نماد و نشانه  به خوبی پوشش داده بودند؟ و اینکه نگاهی به فرم و جایگاه درخت در این اثر داشتید که در قالب دو سوال اشاره بفرمایید ؟

بلی در حد امکانات سن و صحنه بلی
درباب نماد و نشانه شناسی هم که بایست به ترکیب رنگ ها اشاره کرد که به دلیل ریشه داشتن در فرهنگ عمومی بسیار مشخص هستند ، حتا فراتر از باورهای مذاهبی نوعی احضار تاریخی در این آثار نهفته که می‌توان به سیاوشان و آیین های سوگ سیاوش در مناطق مختلف ایران اشاره کرد .اما اگر  بخواهیم به چیزی در این اثر اشاره کنیم که متفاوت باشد من استفاده از حجم و اشکال هندسی در ردیف صحنه را دیدم که با توجه به مفهوم و برخوانی لحظه بسیار هوشمندانه در روی سن قرار می‌گرفتند و دیگر استفاده از درخت و نوع شکل آنها بود خصوصا دست های رو به جلو و  کشیده‌ی بازیگرانی که به معنای شکلی  زیتون را نمایشگر بودند ،که نماد صلح و خیلی چیزهاست اما اینجا به نظر من بر اساس همان شکل و پرفورمنس انتقالی صحنه روی دو اصل اشاره داشتند:
مقاومت:
به دلیل عمر طولانی و توانایی رشد در شرایط سخت، درخت زیتون نمادی از مقاومت و استقامت نیز محسوب می‌شود.
دوستی:
به دلیل ماهیت صلح‌آمیز خود، زیتون به عنوان نمادی از دوستی نیز شناخته می‌شود.»»
در آخر به نظر شما بینندگان این کار چه آنها که نگاه هنری داشتند و چه عموم مخاطبین چه نظری داشتند ؟

به اعتقاد من یکی از موفق‌ترین اجراهای آئینی چند سال گذشته در استان خوزستان را شاهد بودیم با توجه به دکور ساده و استفاده از بازیگران کمتر دیده شده و نوجوان …من به گودرز ظاهری تبریک و خسته نباشید میگم .