در اوایل دهه ۱۹۶۰، در حالی که آمریکاییها با کادیلاکهای لوکس ۸ سیلندر سری۶۲ خود در جادهها میتاختند، در بلوک شرق شرایط بسیار متفاوت بود. اشکودا فلیشیا یک کانورتیبل دو در شیک، در آن دوران نمادی از خوشبختی در چکسلواکی کمونیستی بود که تنها تعداد معدودی از نخبگان حزب توانایی دستیابی به آن را داشتند.
در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، در حالی که رانندگان آمریکایی با کادیلاکهای لوکس سری ۶۲ خود که به موتورهای قدرتمند V-8 با حجم ۳۹۰ اینچ مکعب مجهز بودند، در جادهها جولان میدادند، اوضاع در بلوک شرق بسیار متفاوت بود. در گیرودار جنگ سرد و پس از بحران موشکی کوبا که به سختی از یک جنگ تمام عیار جلوگیری شد، رانندگی با خودرو در چکسلواکی برای بسیاری از مردم خود به یک مبارزه تبدیل شده بود.
در دوران کمونیسم و اقتصاد راکد آن زمان، داشتن خودروی شخصی بسیار نادر بود. این مسئله نه تنها به دلیل هزینههای بالا، بلکه به خاطر صفهای انتظار طولانی (که در برخی موارد تا ۱۵ سال به طول میانجامید) بود؛ چرا که شرکتهای خودروسازی کشور، صادرات را برای کسب ارزهای باارزش در اولویت قرار میدادند.
اشکودا فلیشیا، نمونه بارز این وضعیت بود. تقریباً ۱۵ هزار دستگاه از این خودرو بین سالهای ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۴ ساخته شد که بیشتر آنها به خارج از کشور، از جمله بریتانیا و آمریکا صادر شدند. این کانورتیبل دو در شیک، در بریتانیا با قیمت ۶۳۸ پوند (حدود ۱۸۰۰ دلار آمریکا) عرضه میشد که حتی از فورد کورتینا ارزانتر بود. اما برای تعداد معدودی (که بدون شک از مقامات عالیرتبه حزب کمونیست بودند) که در داخل کشور یکی از این خودروها را میراندند، فلیشیا به همان اندازه بهترین خودروهای دیترویت، اعتبار و پرستیژ داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
شهرکرد- مدیر مدرسه علمیه امامیه شهرکرد از برپایی ۲ موکب نهجالبلاغه و کودکان در مسیر برگزاری میهمانی خیابانی غدیر خبر داد.
شهرکرد-رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شهرکرد از تخریب آخرین ملک واقع در طرح پارکینگ فردوسی خبر داد.
هافبک تیم فوتبال دینامو ماخاچ قلعه روسیه با مدیران استقلال تهران به توافق نهایی رسید.
فرشاد فرجی در آستانه پیوستن به تراکتور است.
Δ